Welkom Cornelis Schuyt 9 en 10 juni Zaterdag 11 juni Zondag 12 juni Terugblik Wie is wie Contact
 

Camerata Trajectina, wat Utrechts Muziekgezelschap betekent, heeft naam gemaakt met zijn promotie van de Nederlandse muziek vanaf de Middeleeuwen tot en met de 17de eeuw. De programma's van Camerata Trajectina zijn vaak gebouwd rond thema's en personen uit de vaderlandse geschiedenis. Camerata Trajectina werkte mee aan talloze nationale herdenkingen van historische gebeurtenissen en personen, gaf honderden concerten in Nederland en over de hele wereld en bracht meer dan 30 cd's uit.

Handtekening

Ensemble Praetorius, in 1963 begonnen als blokfluitensemble van de Leidse muziekschool, bestaat uit 24 zeer ervaren blokfluitisten. Zij spelen vrijwel alle typen blokfluit van "gar klein Flötlein" tot sub-contrabasblokfluit. Het ensemble is dan ook op te vatten als een compleet kamerorkest, maar kan ook klinken als een kerkorgel! Een gedurfde, enthousiaste, virtuoze en expressieve interpretatie staat op de voorgrond.

De Nederlandse Luitvereniging, gebaseerd in Leiden en opgericht om luitspelers samen te brengen, luitmuziek te publiceren en de luit meer bekendheid te geven, vierde in 2013 het 35-jarig bestaan met een groot internationaal festival en symposium in samenwerking met het Festival Oude Muziek in Utrecht en presenteerde bij die gelegenheid het boek “De luit in de Gouden Eeuw” en het verzamelde werk van de Amsterdamse luitspeler Nicolaes Vallet. In 2015 organiseerde de Luitvereniging haar jaarlijkse luitweekend in het Leidse Volkshuis.

Capella del Arte is een ensemble met een variabele bezetting van 8 tot 10 blazers op renaissance-instrumenten. Sinds de oprichting in 2014 staat het ensemble onder leiding van Norbert Kunst. Als zelfstandig ensemble en in veelvuldige samenwerking met andere ensembles is de missie om muziek uit de Renaissance bredere bekendheid te geven.

Claudia Berman is specialist in muziektheaterprojecten met amateurs en is docent. Zij heeft een brede achtergrond in kunstonderwijs, acteren, bewegen, zang, euritmie en dans en is als muziektheaterdocent verbonden aan BplusC te Leiden. Zij tekende in Leiden al eerder voor de artistieke leiding van het historisch muziektheaterproject Spinkind (2015), waarmee ze een tournee langs basisscholen maakte. Ook tekende ze voor de regie en dramaturgie van de opera Dido & Aeneas van Purcell en was zij samen met Margot Kalse verantwoordelijk voor de opera Semele van Händel, waarin gevorderde amateurs de hoofdrol speelden.

Heleen Gerretsen studeerde blokfluit aan het Utrechts Conservatorium. Zij trad in binnen- en buitenland op met onder andere het Schönberg Ensemble, het Combattimento Consort, het Nederlands Balletorkest en het Dresdner Kammerchor. Door haar interesse in de geïmproviseerde muziek uit de 16e eeuw kwam Heleen in aanraking met de cornetto. Getroffen door de klankschoonheid en het bijzondere repertoire voor dit instrument besloot zij het te gaan spelen. Naast haar werk als uitvoerend musicus is Heleen werkzaam als docent blokfluit en trainer groepsdidactiek kunstonderwijs, en geeft zij didactiek- en methodieklessen aan meerdere conservatoria.

Susanne Gersch studeerde blokfluit en traverso in Münster en Utrecht bij onder anderen Marion Verbruggen en Maarten Root. Al tijdens haar studie heeft zij zich verdiept in “oude muziek” en het ensemblespel. Als speler verzorgt zij regelmatig intermezzi bij koorconcerten en speelt zij in verschillende barokensembles. Als docent geeft zij onder anderen les bij BplusC en leidt zij diverse ensembles en workshopdagen, mede bij de vereniging voor Huismuziek. Al bij eerdere gelegenheden werkte Susanne samen met de Luitvereniging.

 

Liesbeth Houdijk studeerde blokfluit en zang aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Zij heeft een rijke ervaring in het barokcircuit, zowel als soliste als in koren (onder andere het koor van de Nederlandse Bachvereniging). Zij is docent bij BplusC. Tevens werkt zij als docente Alexandertechniek met musici die fysiek zijn vastgelopen. Ook geeft zij zangles vanuit de Alexandertechniek.

Eveline Juten studeerde luit bij Anthony Bailes en studeerde vervolgens zang, waarbij zij  zich specialiseerde in Oude Muziek. Zij maakte diverse programma’s met muziek uit de Nederlandse Gouden Eeuw, waarbij zij zichzelf op luit begeleidt. Eveline is niet alleen bekend als uitvoerend musicus, maar heeft ook een grote ervaring in het organiseren van cursussen Oude Muziek. Verder heeft zij een aantal jaren als koordirigent gewerkt. Eveline is als één van de oprichters vanaf het begin bij de luitvereniging betrokken geweest.

Norbert Kunst, dirigent van Praetorius, studeerde blokfluit, contrabas en fagot aan het Utrechts Conservatorium. Hij speelde hij in vele Europese barokorkesten waaronder Les Arts Florissants en Concerto Köln. Daarnaast is hij actief als bassist in Salonorkest Mélange en Jazzcombo Zwilly. Als dirigent en "leermeester" was hij verbonden aan de Stadspijpers van 's-Hertogenbosch, die de verloren gegane traditie van stadsspeellieden nieuw leven inblaast. Hij is fagottist en manager van Concerto Barocco, een barokorkest in Den Bosch.

Tenor Nico van der Meel verwierf internationaal aanzien, hoofdzakelijk als zanger van oude muziek en meer in het bijzonder als evangelist in de passiemuziek van Bach. Hij zong onder leiding van beroemde dirigenten als Gustav Leonhardt, Nicolaus Harnoncourt, Jan Willem de Vriend en Jos van Veldhoven. Hij maakt deel uit van Camerata Trajectina. Nico van der Meel heeft ruime ervaring als koordirigent en leidt verschillende koren. Hij is al sinds de oprichting in 1981 dirigent van het William Byrd Vocaal Ensemble in Leiden.

Vrouwekerk

Ciska Mertens studeerde aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag bij Toyohiko Satoh. Na een periode waarin haar aandacht voornamelijk lag bij het lesgeven (als luitdocent bij BplusC), het voorzitterschap van de Nederlandse Luitvereniging en de organisatie van luitconcerten, is zij sinds enkele jaren weer meer actief als uitvoerend musicus. Een recent concert is bijvoorbeeld een programma met muziek uit Leiden uit de periode 1600-1750 met zangeres Caroline Devilee.

Jan Nuchelmans
Jan Nuchelmans studeerde muziekwetenschap in Utrecht en werkte bijna veertig jaar als conservatoriumdocent muziekgeschiedenis door het hele land. Daarnaast was hij enkele jaren verbonden aan de instituten voor muziekwetenschap in Utrecht en Nijmegen. Naast zijn werk als docent is hij altijd actief geweest in de promotie van de Oude Muziek, als blazer in Camerata Trajectina en Musica Iberica, als inleider en als organisator van concerten. Hij was medeoprichter en artistiek leider van het Festival Oude Muziek Utrecht. Zeven jaar leidde hij de afdeling Oude Muziek van het Conservatorium in Parijs. Van 2002 tot 2004 bekleedde hij als gasthoogleraar de Anton van Duinkerkenleerstoel aan de Radboud Universiteit.

 

David van Ooijen is solist en begeleider van met name zang op verschillende luiten, barokgitaar, romantische gitaar en shamisen, maar hij speelt ook continuo bij diverse ensembles en orkesten. Hij speelde onder andere op de festivals van Utrecht, Vlaanderen, Wratislawa, Osnabrück, Dubrovnik, Gijón, Berlin, Nagasaki en Teheran. Met verschillende ensembles nam hij zo'n 30 cd's op. In 2000 en 2009 was hij te gast in Japan voor het geven van concerten en workshops. Daar ontstond zijn liefde voor traditionele Japanse muziek en leerde hij de shamisen bespelen.

Joop van der Reijden (stadsomroeper bij het Schuyt Festival) is activiteitenbegeleider en gids in de Hooglandse Kerk.

Jack Scholten is docent Nederlands geweest in Tokio en docent Japans aan de Universiteit Leiden. Sinds een tiental jaren speelt hij luit en maakt hij studie van de geschiedenis van de luit en van luitspelers in de Noordelijke Nederlanden, in het bijzonder Leiden, waarover hij ook publiceert. Hij is redacteur van De Tabulatuur, het blad van de Nederlandse Luitvereniging.

Leiden 1560

Stijn Schmeddes studeerde barokviool in Brussel en volgde cursussen in binnen- en buitenland. Hij is als freelancer actief in de oude muziek-scene in Nederland, België en andere Europese landen. Sinds twee jaar geeft hij vioollessen bij BplusC en heeft ook ervaring met het organiseren van introductiecursussen barokviool en het leiden van orkest- en ensembleprojecten op diverse niveaus.

Jaap Jan Steensma is organist van de Universiteit Utrecht, de OLV Onbevlekt Ontvangen te Hilversum en de Holy Trinity Anglican Church in Utrecht. Daarnaast speelt hij regelmatig in vocale en instrumentale concerten. Als orgeladviseur begeleidt hij nieuwbouw-, onderhouds- en restauratieprojecten van orgels. Jaap Jan Steensma is docent Historical Documentation and Performance Practice aan het Utrechts Conservatorium.

Reinier Sijpkens: waterartiest, grachtenmuzikant, grachtenartiest, bootmannetje of muzikant te water, trefwoorden die alle van toepassing zijn op Reinier Sijpkens. Een veelzijdig instrumentalist en bewerker die zich het liefst met zijn boot 'Notendop' op het water begeeft, om van daaruit het publiek op de kade te vermaken, te betrekken en te ontroeren met muziek in bewerkingen van eigen hand.

Raoul Thoos is mediëvist, germanist en verteller. Hij is afkomstig uit Zwitserland. Raoul heeft de mythen en sagen uit de Vooralpen, zijn geboortestreek, bewerkt naar een vertelbare en originele stijl. Hij heeft opgetreden op literaire en culturele events in Zwitserland en Nederland, evenals voor de Zwitserse radio, tv Noord-Holland en andere media.

Christiaan Winter studeerde aan het Nederlands Instituut voor Kerkmuziek en het Utrechts Conservatorium. Naast kerkmuziek studeerde hij orgel en koordirectie. Hij vervolgde zijn muzikale opleiding aan de Nederlandse Beiaardschool. Sinds 1996 is hij kerkmusicus van de Oude Kerk in Amsterdam. Daarnaast is hij dirigent van kamerkoor Duodektet en het Vocaal Kerkmuziek Ensemble en voorzitter van Beiaardcentrum Nederland. Sinds 2009 is hij stadsbeiaardier van Alkmaar.