Welkom Cornelis Schuyt Vrijdag 8 juni Zaterdag 9 juni Zondag 10 juni Terugblik Wie is wie Kaarten en contact
 

Castello Consort
Het Castello Consort is een jong en reeds als veelbelovend geprezen ensemble, gespecialiseerd in historisch geïnformeerde uitvoering van muziek uit de zeventiende eeuw. De leden ontmoetten elkaar op het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Er is een basis-ensemble, dat al naar gelang het project wordt aangepast of uitgebreid met andere instrumentalisten en zangers. Aan het concert in het Schuyt Festival werken Elisabeth Hetherington (sopraan) en Ciska Mertens (luit) mee. Het Castello Consort treedt op in de samenstelling: Elise van der Wel (viool), Matthea de Muynck (viool), Anne-Linde Visser (cello), Henriëtte Wirth (orgel en klavecimbel) en David Mackor (aartsluit en barokgitaar).

Concerto Barocco
Concerto Barocco gebruikt historische instrumenten om oude muziek nieuw leven in te blazen. De leden delen een enorme passie voor muziek. Een aantal van hen verliet zelfs hun thuisland om in Nederland - bakermat van de oude muziek - te studeren. Of het nu gaat om de veelgeprezen optredens, om opnames, lezingen of docentschappen, de musici van Concerto Barocco grijpen alle kansen aan om hun passie te delen met een brede internationale kring van muziekliefhebbers van alle leeftijden. Het ensemble treedt in verschillende samenstellingen op. In het Schuyt-festival treedt Concerto Barocco op in kamermuziekbezetting met de violisten François Fernandez en Yun Kim, cellist Richte van der Meer, gambist Titia de Zwart en klavecinist en organist Ewald Demeyere.

De Blauwe Schuyt
De Blauwe Schuyt speelt vrolijke muziek uit lang vervlogen tijden op historische muziekinstrumenten. Zoals de oude speelmannen vroeger, zorgen zij voor een vrolijke noot bij allerlei gelegenheden. Daarbij maken ze gebruik van veel verschillende middeleeuwse instrumenten. Naast het spelen op de instrumenten worden er ook middeleeuwse liederen gezongen. De Blauwe Schuyt treedt op in kleurige middeleeuwse of andere sfeervolle kleding. Willem Gerritsen studeerde trombone op het conservatorium te Arnhem en speelt mee op concerten in binnen- en buitenland bij gerenommeerde ensembles als het Huelgas Ensemble, het Combattimento Consort en Studio Laren.

Ensemble Praetorius
Blokfluitensemble Praetorius is in 1963 opgericht door Piet Kunst als blokfluitensemble van de Leidse muziekschool. Het ensemble is later verzelfstandigd en staat sinds de laatste twee decennia onder leiding van Norbert Kunst, zoon van Piet. Praetorius bestaat uit 24 zeer ervaren blokfluitisten. Zij spelen vrijwel alle typen blokfluit, van "gar klein Flötlein" tot sub-contrabasblokfluit. Het ensemble is dan ook op te vatten als een compleet kamerorkest, maar kan ook klinken als een kerkorgel! Een gedurfde, enthousiaste, virtuoze en expressieve interpretatie staat op de voorgrond. In het meer dan 50-jarig bestaan zijn er diverse buitenlandse tournees gemaakt, en heeft het ensemble honderden concerten in eigen land gegeven.

Gheselscap Goet ende Fyn
Gheselscap Goet ende Fyn - waarvan de naam ontleend is aan het 14e eeuwse Egidiuslied - is een professioneel muziekensemble, dat zich specialiseert in oude Nederlandse en Vlaamse liederen, dansmuziek, volksgebruiken, muzikale gedichten en folklore vanaf de middeleeuwen. De leden begeleiden zichzelf op oude instrumenten en brengen in hun programma's een afwisseling van ernst en luim, muzikaal luister genot en lichtvoetig vermaak.

Stadspijpers van 's–Hertogenbosch
De Stadspijpers van de stad 's-Hertogenbosch zou je een levend monument kunnen noemen. 's-Hertogenbosch is de enige stad in Nederland en een van de weinige steden in Europa waar een stadspijpersgroep is heropgericht. De groep richt zich op de muziek uit het begin van de 16e eeuw en maakt gebruik van replica's van authentieke blaasinstrumenten uit die tijd. De Stadspijpers gaan gekleed in een 'groen lakenspak' en naar de mode van die tijd voor 'een man in goeden doen'. De Stadspijpers van 's-Hertogenbosch staan onder leiding van Willem Gerritsen.

Lex Bohlmeijer
Lex Bohlmeijer is opgeleid als letterkundige en dramaturg. Sinds 1988 werkt hij bij de NCRV-radio. Tegenwoordig presenteert hij voor KRO-NCRV het dagelijkse Radio 4-programma Passaggio. Verder is hij de vaste presentator van Diskotabel (NTR), ook op Radio4. Sinds 2014 verzorgt hij voor De Correspondent wekelijks een interview, in de vorm van een podcast. Lex Bohlmeijer was een aantal jaren als danser verbonden aan de Compagnie de Dance l'Esquisse te Parijs. Hij schreef, bewerkte en regisseerde meerdere toneelstukken. En hij is actief als dagvoorzitter, bij debatten, congressen en concerten.

 

Wim Diepenhorst
Wim Diepenhorst studeerde orgel en kerkmuziek aan het Conservatorium van Amsterdam, en tegelijkertijd muziekwetenschappen aan de Universiteit van Utrecht, waar hij zich specialiseerde in de geschiedenis en techniek van de orgelbouw in Nederland. Na zijn cum laude afgesloten orgelstudie was hij enige jaren docent orgel, orgelbouw en improvisatie aan het Conservatorium van Amsterdam. In 2003 werd hij orgelspecialist van de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed. Als uitvoerend musicus speelt Wim Diepenhorst onder meer vaak samen met het bekende vocaal ensemble Cappella Pratensis.

Susanne Gersch
Susanne Gersch studeerde blokfluit en traverso in Münster en Utrecht. Al tijdens haar studie heeft zij zich verdiept in Oude Muziek en het ensemblespel. Als speler verzorgt zij regelmatig intermezzi bij koorconcerten en speelt zij in verschillende barokensembles. Als docent geeft zij onder andere les bij BplusC en leidt zij diverse ensembles en workshopdagen, mede bij de Vereniging voor Huismuziek. Al bij eerdere gelegenheden werkte Susanne samen met de Nederlandse Luitvereniging.

Elisabeth Hetherington
Elisabeth Hetherington is een Canadese sopraan. Na haar zangstudie in Toronto vervolgt zij haar opleiding sinds 2016 met een Master-studie Historische Uitvoeringspraktijk aan het Conservatorium van Amsterdam in de studio van Xenia Meijer. Net gearriveerd in Nederland won zij al de Messiah competitie in de Noorderkerk in Amsterdam. Sindsdien is Elisabeth Hetherington in zowel barok- als hedendaags repertoire veelvuldig te horen op de podia in ons land en in onder meer België, Frankrijk, Duitsland en Oostenrijk.

Eric Jas
Eric Jas is als docent-onderzoeker verbonden aan de opleiding Muziekwetenschap van de Universiteit Utrecht. Zijn onderzoeks-werkzaamheden liggen op het terrein van de Franco-Vlaamse polyfonie van de 15e en 16e eeuw. Hij is de auteur van het boekje De Leidse koorboeken: Een ongehoorde schat (Boekencentrum 2011). Later dit jaar zal bij de academische uitgever The Boydell Press een omvangrijke Engelstalige studie van de koorboeken verschijnen (Piety and Polyphony in sixteenth-century Holland: The choirbooks of St Peter's church at Leiden).

Eveline Juten
Eveline Juten studeerde luit bij Anthony Bailes en studeerde vervolgens zang, waarbij zij zich specialiseerde in Oude Muziek. Zij maakte diverse programma's met muziek uit de Nederlandse Gouden Eeuw, waarbij zij zichzelf op luit begeleidt. Eveline is niet alleen bekend als uitvoerend musicus, maar heeft ook een grote ervaring in het organiseren van cursussen Oude Muziek. Verder heeft zij een aantal jaren als koordirigent gewerkt. Eveline is één van de oprichters van De Nederlandse Luitvereniging en is daar nog altijd actief bij betrokken.

Norbert Kunst
Norbert Kunst is dirigent van Blokfluitensemble Praetorius, studeerde blokfluit, contrabas en fagot aan het Utrechts Conservatorium. Hij speelde in vele Europese barokorkesten waaronder Les Arts Florissants en Concerto Köln. Daarnaast is hij actief als bassist in Salonorkest Mélange en Jazzcombo Zwilly. Als dirigent is Norbert verbonden aan ensemble Capella del Arte, een in 2014 opgericht ensemble van renaissanceblazers. Hij is daarnaast fagottist en manager van Concerto Barocco, een barokorkest in Den Bosch. Zijn voornaamste missie is mensen muziek te laten beleven.

Ciska Mertens
Ciska Mertens studeerde luit bij Toyohiko Satoh aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Na haar studie was zij actief als uitvoerend musicus, zowel in ensembles, (barok-)orkesten als met solowerk. De afgelopen jaren werkte zij vooral in kleine bezettingen, zo vormde zij een barokluitduo met luitist Earl Christie. Als solist speelde zij in verschillende festivals, waaronder het internationale Luitfestival in Füssen (Duitsland) in 2017. Ciska is luitdocent bij BplusC en is voorzitter van de Nederlandse Luitvereniging.

Levina Pors
Levina Pors studeerde beiaard aan de Nederlandse Beiaardschool te Amersfoort bij Arie Abbenes en Todd Fair. Zij bespeelt de raadhuisbeiaard van Bussum en de museumbeiaard van Heiligerlee. Als adjunct-beiaardier is zij verbonden aan de gemeente Raalte en titularis van Leiden. Verder is zij uitgever van bladmuziek en automatische muziek ofwel 'versteken' voor beiaard.

 

Organisatie
De Stichting Leiden stad van Muziek is de organisator van het Schuyt Festival. Het bestuur bestaat uit Robert Andriessen (voorzitter), Hein Krantz (secretaris-penningmeester) en Norbert Kunst (lid).

Partners
Leids Carillon Genootschap

Pieterskerk

Orgelstad Leiden

Historische Vereniging Oud Leiden

Praetorius

bPlusc

Nederlandse Luitvereniging

Jack Scholten
Jack Scholten heeft vanaf het moment dat hij een tiental jaren geleden met luitspelen begon onderzoek gedaan naar luitspelers in de Noordelijke Nederlanden en in het bijzonder naar Leidse luitspelers. Hij heeft daarover onder andere gepubliceerd in De Tabulatuur, het verenigingsblad van de Nederlandse Luitvereniging.

Claire Smulders
Claire Smulders studeerde in de jaren negentig muziekwetenschappen aan de Universiteit Utrecht. Na haar studie heeft ze bij de toenmalige muziekbibliotheek van het Gemeentemuseum in Den Haag gewerkt. In 2014 heeft zij haar studie Engelse taal en cultuur afgerond. Zij woont en werkt in Leiden. Haar interesse gaat in het bijzonder uit naar vroegmoderne tekstuele cultuur, transnationaliteit, het werk van vrouwen, en de relatie tussen muziek en tekst.

Jaap Jan Steensma
Jaap Jan Steensma is organist van de Universiteit Utrecht, de OLV Onbevlekt Ontvangen te Hilversum en de Holy Trinity Anglican Church in Utrecht. Daarnaast speelt hij regelmatig in vocale en instrumentale concerten. Als orgeladviseur begeleidt hij nieuwbouw-, onderhouds- en restauratieprojecten van orgels. Jaap Jan Steensma is docent Historical Documentation and Performance Practice aan het Utrechts Conservatorium.

Geerten van de Wetering
Geerten van de Wetering studeerde orgel en improvisatie bij Jos van der Kooy en kerkmuziek en koordirectie bij Theo Goedhart aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag. Na het behalen van zijn mastergraad orgel volgde hij een postgraduale orgelopleiding aan de Universität für Musik in Wenen. Verdere directielessen volgde hij bij Wiecher Mandemaker. Geerten is organist van de Kloosterkerk in Den Haag en dirigent van het Wassenaars Kamerkoor. Tevens is hij artistiek adviseur voor Stichting Kunstcentrum Kloosterkerk en bestuurslid van Stichting Orgelstad Leiden.